Od pomysłu do gotowego modelu

przeczytanie tekstu zajmie około 3 min

W ramach zajęć rozwijających zainteresowania, z wykorzystaniem sprzętu z programu Laboratoria Przyszłości mieliśmy okazję nauczyć się jak swój pomysł z wykorzystaniem sztucznej inteligencji doprowadzić do realizacji i uzyskać efekt końcowy w postaci konkretnego wydruku 3D.

W tym krótkim projekcie chcieliśmy sprawdzić, czy da się zaprojektować własną figurę szachową od zera – korzystając z generatora obrazów, sztucznej inteligencji i drukarki 3D. Udało się!

Krok 1: Pomysł i prompt

Najpierw przy pomocy dużego modelu językowego (czyli AI, która potrafi generować teksty i pomaga w projektowaniu) stworzyliśmy prompt, czyli polecenie, które potem zostało wykorzystane w generatorze obrazów. Chodziło o wygenerowanie wizualizacji pionka szachowego w nietypowym, charakterystycznym stylu.

Prompt był prosty i brzmiał:

Wygeneruj pionka szachowego. Tło transparentne. Styl: pionek rzeźbiony, kozacki, mega.

Efekt? Taki jak poniżej:

Krok 2: Od obrazka do modelu 3D

Kiedy mieliśmy już obrazek, potrzebowaliśmy przekształcić go na trójwymiarowy model, który można wydrukować. Użyliśmy do tego odpowiedniego oprogramowania do konwersji 2D → 3D. Tak powstał szary, cyfrowy model gotowy do eksportu.

Model 3D pionkqa szachowego

Krok 3: Przygotowanie do druku

Model zaimportowaliśmy do programu MakerBot Print, który pozwala przygotować plik dla drukarki 3D. Tam ustawiliśmy pozycję modelu, wielkość i inne parametry druku.

Krok 4: Druk 3D

Po około 2,5 godzinach drukowania otrzymaliśmy gotowy model – fizyczną wersję pomysłu, który jeszcze niedawno był tylko słowem.

Ten prosty przykład miał pokazać, że dzięki połączeniu sztucznej inteligencji i technologii druku 3D praktycznie każdy kto się tym zainteresuje, może dziś wcielić swój pomysł w życie. Od krótkiego opisu wygenerowanego przez AI, przez konwersję na model 3D, aż po gotowy, trzymany w dłoni obiekt – cały proces jest prostszy niż się wydaje, choć jeszcze niedawno nie było to możliwe . To tylko jeden z wielu przykładów, jak połączyć kreatywność i technologię aby mogły iść ze sobą w parze. Przed nami kolejne, bardziej samodzielne tworzenie nowych modeli.

Cele edukacyjne i rozwijane kompetencje podczas pracy na zajęciach z drukiem 3D

Kompetencje techniczne i cyfrowe

  • Uczeń poznaje podstawowe zasady projektowania przestrzennego i uczy się obsługi programów do modelowania 3D (Tinkercad).
  • Rozwija umiejętność korzystania z oprogramowania typu „slicer” do przygotowania plików do druku.
  • Zdobywa wiedzę na temat działania drukarki 3D, jej budowy i parametrów pracy.

Kompetencje poznawcze i logiczne

  • Rozwija wyobraźnię przestrzenną i myślenie geometryczne.
  • Ćwiczy planowanie działań krok po kroku – od koncepcji do realizacji.

Kreatywność i ekspresja

  • Uczeń ma możliwość wyrażenia własnych pomysłów w formie fizycznych modeli.
  • Poznaje proces twórczy – od inspiracji, przez szkic, po gotowy produkt.

Kompetencje cyfrowe i technologiczne

  • Uczeń poznaje podstawy działania sztucznej inteligencji i jej zastosowania w projektowaniu.
  • Korzysta z narzędzi AI do generowania pomysłów, opisu koncepcji, tworzenia obiektów 3D lub inspirujących wizualizacji.
  • Uczy się krytycznego podejścia do treści generowanych przez AI – rozróżnia trafne i nietrafne propozycje.
  • Uczy się jak połączyć różne technologie do osiągnięcia określonego rezultatu
Comments are closed.