Od pomysłu do gotowego modelu
W ramach zajęć rozwijających zainteresowania, z wykorzystaniem sprzętu z programu Laboratoria Przyszłości mieliśmy okazję nauczyć się jak swój pomysł z wykorzystaniem sztucznej inteligencji doprowadzić do realizacji i uzyskać efekt końcowy w postaci konkretnego wydruku 3D.
W tym krótkim projekcie chcieliśmy sprawdzić, czy da się zaprojektować własną figurę szachową od zera – korzystając z generatora obrazów, sztucznej inteligencji i drukarki 3D. Udało się!
Krok 1: Pomysł i prompt
Najpierw przy pomocy dużego modelu językowego (czyli AI, która potrafi generować teksty i pomaga w projektowaniu) stworzyliśmy prompt, czyli polecenie, które potem zostało wykorzystane w generatorze obrazów. Chodziło o wygenerowanie wizualizacji pionka szachowego w nietypowym, charakterystycznym stylu.
Prompt był prosty i brzmiał:
Wygeneruj pionka szachowego. Tło transparentne. Styl: pionek rzeźbiony, kozacki, mega.
Efekt? Taki jak poniżej:

Krok 2: Od obrazka do modelu 3D
Kiedy mieliśmy już obrazek, potrzebowaliśmy przekształcić go na trójwymiarowy model, który można wydrukować. Użyliśmy do tego odpowiedniego oprogramowania do konwersji 2D → 3D. Tak powstał szary, cyfrowy model gotowy do eksportu.

Krok 3: Przygotowanie do druku
Model zaimportowaliśmy do programu MakerBot Print, który pozwala przygotować plik dla drukarki 3D. Tam ustawiliśmy pozycję modelu, wielkość i inne parametry druku.

Krok 4: Druk 3D
Po około 2,5 godzinach drukowania otrzymaliśmy gotowy model – fizyczną wersję pomysłu, który jeszcze niedawno był tylko słowem.

Ten prosty przykład miał pokazać, że dzięki połączeniu sztucznej inteligencji i technologii druku 3D praktycznie każdy kto się tym zainteresuje, może dziś wcielić swój pomysł w życie. Od krótkiego opisu wygenerowanego przez AI, przez konwersję na model 3D, aż po gotowy, trzymany w dłoni obiekt – cały proces jest prostszy niż się wydaje, choć jeszcze niedawno nie było to możliwe . To tylko jeden z wielu przykładów, jak połączyć kreatywność i technologię aby mogły iść ze sobą w parze. Przed nami kolejne, bardziej samodzielne tworzenie nowych modeli.
Cele edukacyjne i rozwijane kompetencje podczas pracy na zajęciach z drukiem 3D
Kompetencje techniczne i cyfrowe
- Uczeń poznaje podstawowe zasady projektowania przestrzennego i uczy się obsługi programów do modelowania 3D (Tinkercad).
- Rozwija umiejętność korzystania z oprogramowania typu „slicer” do przygotowania plików do druku.
- Zdobywa wiedzę na temat działania drukarki 3D, jej budowy i parametrów pracy.
Kompetencje poznawcze i logiczne
- Rozwija wyobraźnię przestrzenną i myślenie geometryczne.
- Ćwiczy planowanie działań krok po kroku – od koncepcji do realizacji.
Kreatywność i ekspresja
- Uczeń ma możliwość wyrażenia własnych pomysłów w formie fizycznych modeli.
- Poznaje proces twórczy – od inspiracji, przez szkic, po gotowy produkt.
Kompetencje cyfrowe i technologiczne
- Uczeń poznaje podstawy działania sztucznej inteligencji i jej zastosowania w projektowaniu.
- Korzysta z narzędzi AI do generowania pomysłów, opisu koncepcji, tworzenia obiektów 3D lub inspirujących wizualizacji.
- Uczy się krytycznego podejścia do treści generowanych przez AI – rozróżnia trafne i nietrafne propozycje.
- Uczy się jak połączyć różne technologie do osiągnięcia określonego rezultatu